Uitstroomprofielen & klassen

De ISK biedt leerlingen 15 verschillende uitstroommogelijkheden: van praktijkschool tot vwo, van mbo-entree tot hbo-schakel. Meer informatie staat in het overzicht.

Wij werken bij de intake met een taalleerbaarheidstoets. Zo bepalen wij voor elke leerling welk niveau voor NT2, rekenen, wiskunde en Engels nodig is.  Zo kunnen we de leerling plaatsen in de juiste klas. De leerlingen zitten gemiddeld 2 tot 2,5 jaar op de ISK.

Klassenstructuur

  • Welkomklas
    De eerste opvangklas voor nieuwe leerlingen die nog geen onderwijs in Nederland hebben gevolgd. In deze klas krijgen leerlingen een intensief begeleidingsprogramma voor vier weken. Daarna stromen ze door naar een vaste klas.
  • Alfabetiseringsklas
    In alfabetiseringsklassen zitten leerlingen die niet gealfabetiseerd of anders gealfabetiseerd zijn en het Latijns schrift nog moeten leren lezen en schrijven.
  • Startersklas
    Hierin zitten startende gealfabetiseerde leerlingen met een basaal niveau van de Nederlandse taal of leerlingen die de Nederlandse taal nog niet of nauwelijks beheersen. Leerlingen uit welkomklassen stromen in principe uit naar startersklassen. Ook leerlingen vanuit alfabetiseringsklassen stromen in de regel na hun alfabetiseringstraject door naar startersklassen.
  • Halfgevorderde klas
    In halfgevorderde klassen zitten leerlingen met een basisniveau van de Nederlands taal, die nog niet het niveau hebben om naar een uitstroomklas te kunnen. Dit zijn vaak leerlingen die enkele maanden voor de zomervakantie zijn ingestroomd.
  • Uitstroomklas
    In deze klassen worden leerlingen voorbereid op het vervolgonderwijs. We hebben verschillende uitstroomklassen: uitstroom naar de brugklas, uitstroom naar het vo en uitstroom naar het mbo. Ook kunnen leerlingen uitstromen naar praktijkonderwijs, inburgering, werktraject en hbo(schakeljaar).
  • Trajectklas
    Daarnaast hebben we nog twee trajectklassen waarin maatwerk wordt geboden aan leerlingen. Dit kunnen leerlingen met bijzondere leeromstandigheden of diagnoses zijn of leerlingen die stagneren in hun ontwikkeling en binnen 2 jaar geen passend uitstroomperspectief kunnen vinden in een reguliere klas.